9 JENIS MAKANAN YANG IBU MENYUSU PERLU HINDARI

Ibu menyusu perlu menjaga pemakanan seharian. Mana tidaknya, apa yang ibu makan juga akan menjadi sebahagian ‘santapan’ anak. Kerap kali kita mendengar bayi mengahdapi pelbagai masalah akibat faktor pemakanan si ibu. Tak kurang juga bayi yang allergi, sehingga naik ruam malah ada yang dampai sesak nafas akibat alahan tersebut. Jom kita ikuti 9 JENIS MAKANAN YANG IBU MENYUSU PERLU HINDARI.

9 JENIS MAKANAN PERLU DI ELAKKAN OLEH IBU MENYUSU

9 JENIS MAKANAN YANG IBU MENYUSU PERLU HINDARI

  1. BUAH YANG MASAM
    • Buah yang masam lazimnya mengandungi asid dimana ia boleh menyebabkan bayi berasa tidak selesa akibat kembung dan juga menyebabkan bayi kerap membuang air kecil. Sebaiknya, ibu boleh menambah pengambilan betik untuk mendapatkan sumber vitamin C. Kalau dapat suplemen vitamin C pon bagus juga. pastikan vitamin C tersebut sustain releasef
  2. KAFEIN
    • Kafein berlebihan tidak berapa sesuai untuk ibu menyusu. Bayi juga boleh terkena tempias dan alami kesukaran untuk tidur. Ini boleh membawa kepada bayi tidak cukup tidur dan meragam. Seboleh-bolehnya, ibu menyusu perlu mengelakkan kafein, atau mini9mumkan minum kafein.
  3. MAKANAN PEDAS.
    • Makanan pedas boleh menyebabkan bayi berasa tidak selesa. Bayi berkemungkinan akan menghisap susu dengan lebih banyak dan ia sangat tidak menyelesakan
  4. BAWANG PUTIH
    • Pengambilan bawang putih berlebihan boleh menyebabkan susu mengandungi campuran rasa bawang putih. Boleh mengakibatkan kemungkinan bayi tidak mahu menyusu juga. Berpada dalam mengambil bawang putih ketika masih menyusukan bayi
  5. MAKANAN SEGERA
    • Sedap sebenarnya, makanan segera ni. Semua pun suka kan?. Tapi demi bayi, ibu yang menyusu perlu hentikan tabiat memakan makanan segera ini yang mengandungi kalori yang sangat tinggi dan tidak sesuai untuk bayi. Masakan ringkas air tangan sendiri adalah yang terbaik
  6. BROKOLI
    • Aduh! bukankah ia bagus? Ya, betul. Tapi brokoli merupakan sejenis sayuran yang mempunyai gas yang berlebihan. Ia boleh menyebabkan bayi lebih kerap membuang angin dan merasa tidak selesa.
  7. IKAN TERTENTU
    • Ikan dari jenis tuna dan mengandungi merkuri tinggi perlu juga dielakkan, melainkan kita tahu ia dari sumber yang terbaik. Ikan itu bagus untuk perkembangan otak bayi, tetapi kandungan merkuri adalah sebaliknya.
    • Merkuri boleh menggangu perkemangan otak bayi dan sistem saraf bayi. Berhati-hati dalam memilih ikan
  8. PEPPERMINT
    • Pengambilan makanan atau minuman mengandungi peppermint boleh mempengaruhi susu. Bayi tidak selesa dan menangis selain mengganggu pengeluaran susu. Pengambilan peppermint yang berterusan boleh menyebabkan air susu cepat kering
  9. COKLAT
    • Aigooooooo.. coklat ni sedap. Tahu tak, sepotong coklat mengandungi jumlah kafein yang menyamai secawan kopi?. jadi…jadi.. kafein dan coklat harus di elakkan jika kita ingin menysukan bayi dengan sebaik mungkin..
sumber: Majalah mingguan wanita, bil 1718

Sebenarnya banyak juga lagi pantang larang lain, atau petua-petua dari orang-orang zaman dulu kan. Bagi Ayu, kita rasa dulu, bila nampak ada perubahan positif teruskan. bila nampak perubahan negatif, tinggalkan. Try and error hihi..

Berbalik soal makanan untuk ibu menyusu. Baru-baru ni ada juga ikuti talk mengenai menyusu yang di sampaikan oleh kaunselor penyusuan. Beliau berkata, ibu menyusu yang nak ssu meriah, kena happy. Jaga pemakanan dan jangan stres.

Nak happy, tak stress, badan kena sihat. Nak sihat, kena jaga pemakanan. Selain amalkan pemakanan sihat, perlu juga ambil suplemen untuk bantu tampal mana-mana nutrisi yang kurang. Kalau ikut pengalama menyusu Ayu sendiri, suplemen sangat membantu.

NAK MENYUSU PENUH DI BULAN PUASA? JOM DENGAR APA KATA KAKAK NI PULA:

APA SUPLEMEN YANG SESUAI UNTUK IBU MENYUSU:

SET BERSALIN ATAU SET BERPANTANG DAN SET MENYUSU SHAKLEE

Jom kita tengok fungsi setiap satu vitamin ni:

  • 1. Vivix

VIVIX boleh mempercepatkan proses pembaikan luka seepas bersalin. Vivix juga mampu membekalkan tenaga kepada ibu. Kandungan Resveratrol dalam Vivix telah terbukti secara saintifik dapat membantu mempercepat proses pemulihan luka dengan bertindak dari peringkat dalam sel.

  • 2. Energizing Soy Protein (ESP)

ESP Minuman berprotein ini sangat penting kerana membantu penghasilan susu ibu. Komponen utama susu selain air dan kalsium, adalah protein, sebab itulah ibu mesti memastikan badan dapat protein secukupnya. Dan protein juga penting untuk membina sel baru, sekaligus untuk penyembuhan luka.

  • 3. Vitamin C

VIT C Penting untuk sistem ketahanan badan ibu dan bayi. Dengan vitamin C, bantu menguatkan sistem imuniti badan. Vitamin C juga menjadi pelengkap kepada serapan Iron ke tahap optimum dalam badan. Ia juga membantu luka pulih dengan lebih cepat.ia juga boleh meningkatkan daya imun badan si ibu dan boleh disalurkan kepada si anak melalui susu ibu.

  • 4. Multivitamin Vitalea

VITA-LEA Multivitamin lengkap untuk keperluan badan ibu dan bayi kerana mengandungi kesemua 28 jenis vitamin dan mineral. Bukankah sudah banyak kecederaan yang dialami sepanjang hamil dan proses bersalin? Sekarang masanya untuk baik pulih badan anda!pula membekalkan ibu nutrien mengcukupi dan membekalkan para ibu tenaga. Alangkan orang biasa pun perlu ambil multivitamin ni setiap hari, inikan pula, kita yang dalam pantang kan?

  • 5. Minyak Ikan Omega Guard

OMEGA GUARD si minyak iakan terbaik dunia. Salah satu produk anti-inflamasi. Sewaktu proses bersalin, kita tak tahu bahagian mana dalam badan kita mengalamai radang atau inflamsi ni kan. Jadi, Pengambilan omega ni secara tidak langsung juga membantu dalam memulihkan luka dalaman kita. Ia juga bagus untuk perkembangan anak dan membantu ibu membakar lemak dalam badan. Melancarkan perjalanan darah tau. Insya Alllah, Boleh juga bantu hilangkan sakit-sakit badan tu dengan pengambilan yang betul.

  • 6. Vitamin B complex

B COMPLEX Lengkap dengan Asid Folic dan kesemua 8 jenis vitamin B yang diperlukan badan. Boleh membantu memberi tenaga dan kecergasan kepada ibu selepas bersalin. B complex juga bantu jaga saraf ibu agar tidak mudah stress. Boleh elak masalah meroyan, InsyaAllah. Ia merupakan vitamin AntiStress. Pengambilan secara konsisten boleh menolong para ibu nengelakkan gejal meroyan. BAHAYA OK MEROYAN INI! B complex juga sesuai diamalakan seawal kita merancang untuk hamil tau.

  • 7. Kalsium Ostematrix

OSTEMATRIX Vitamin kalsium ini pula menjaga tulang, otot dan saraf ibu. Kalau ibu selalu rasa lenguh badan, sakit belakang pinggang, kejang kaki, sakit gigi maknanya ibu kekurangan kalsium. Ostematrix boleh membantu masalah tersebut. Paling penting, Ostematrix ini boleh mengelakkan ibu alami sembelit! Sembelit adalah perkara paling digeruni ibu dalam berpantang tau! Opps, apa yang menjadikan Ostematrix ni berbeza dari pil kalsium yang lain, ialah, Ostematrix ni dilengkapi juga magnesium dan vitamin D. Pakej lengkap untuk memastikan kalsium yang kita ambil dapat diserap oleh badan kita secara maksima. Takdelah membazir je vitaminj yang kita makan ni kan.

  • 8. Lecithin

LECITHIN boleh mengurangkan berlakunya bengkak susu dan baik untuk menurunkan berat badan. Perja;anan darah lancar. Selain itu, ia juga membantu kita untuk aktifkan neuron, supaya kita tak hilang tumpuan. haa gitu. Tapi lecithin ni memang superb best dalam membantu atasi masalah bengkak susu.

  • 9. Alfalfa Complex, Si raja tumbuhan

ALFALFA COMPLEX Ini raja segala tumbuhan. Ia juga merupakan KACIP FATIMAH MODEN. Alfalfa Complex boleh membantu para ibu membaiki dalaman wanita. Ia juga berkesan untuk merapatkan keintiman. Berfungsi sebagai milk booster juga. Jangan terkejut selepas amalkan Alfalfa ini, susu badan anda banyak sangat.  . jadi boleh lah kumpul stok susu semasa dalam pantang.

  • 10. Collagen powder

COLLAGEN POWDER ni, sangat diperlukan oleh kita semua tau. Ramai yang beranggapan, Makan collagen hanya untuk cantik, tanpa menyedari Collagen juga membantu kita dalam keihatan kita. Collagen, bantu tisu rawan kita kekal sihat. Kalu ibu menyusu pulka, collagen ni  lah yang akan pastikan payudara tu tak kendur tau. Kalau tak cukup collagen masa bersalin, otot tisu kita tak dapat mengendur dan menegang dengan baik, susahlah nak meneran.. haa kan… Yang cantik gebus gebas tu bonus tau.

JOM D3ENGAR KISAH IBU MENYUSU BAYI PRAMATANG NI:

Jadi, apa fungsi secara menyeluruh yang kita akan dapat bila kita gunakan set bersalin dan menyusu Shaklee ni?

  • Penyembuhan luka selepas bersalin
  • Pembersihan toksin dari sistem tubuh .
  • Meningkatkan susu ibu
  • Menurunkan berat badan
  • Membentukan kontur tubuh menawan .
  • Memberi Tenaga Berpanjangan
  • Mencantik dan menganjalkan kulit
  • Memulihkan libido untuk fungsi keintiman
  • Melindungi rambut dan kuku ibu
  • Meningkatkan imuniti ibu dan bayi
  • Mengurangkan kesan hitam pada regangan kulit semasa hamil (stretch marks) .

 

Jika Set Bersalin lain yang terdapat dalam pasaran hanya mementingkan fungsi kurus dan pemulihan, Shaklee telah mendahului dengan merangkumi semua keperluan ibu berpantang

Tidak hairanlah bila ramai ibu-ibu berpantang seperti saya yang pada asalnya mengambil Set Bersalin Shaklee atas tujuan untuk sembuh dari luka bersalin, akhirnya memberitahu bahawa mereka mendapat kesan sampingan berikut :

  • Badan bertenaga
  • Bangun tidur dengan segar dan tubuh cergas
  • Semakin mudah untuk fokus dengan tugas harian
  • Susu semakin banyak dan pekat
  • Kulit semakin cerah dan parut semakin hilang
  • Kesan positif terhadap hubungan suami isteri
  • Mood semakin terkawal
  • Jarang jatuh sakit
  • Bagi yang bersalin secara pembedahan, luka sembuh dengan sangat cepat
  • Wajah tidak pucat walau baru seminggu sahaja melahirkan anak.

BANYAK NYAAAAAAAAAAA. Wajib beli semua ke? Haa, kalau nak imopak maksimum, jawapannya YA. Tapi, bisa diatur, ikut kemampuan juga. jangan risau, meh hubungi Ayu. Kalau nak terus beli di sini juga boleh, klik je kat bawah ni

dapatkan SET MENYUSU SHAKLEE di sini

 

Boleh juga hubungi Ayu terus jika mempunyai permasalah mahupun memerlukan konsultasi. InsyaAllah, Ayu cuba bantu sebaik mungkin.

JANGAN LUPA, ANDA BERHAK MENDAPAT KHIDMAT KONSULTASI DAN RUNDINGAN PERCUMA DARI SAYA.

Perkhidmatan meliputi perkara-perkara berikut:

  • Konsultasi masalah dan cadangan vitamin yang sesuai
  • cadangan pemakanan dan pengambilan vitamin yang betul
  • Tunjukcara bagaimana mendapatkan vitamin dengan harga ahli dengan mendaftar keahlian
  • Berpeluang mendapatkan keahlian percuma berserta bonus walaupun hanya untuk makan sendiri
  • sekaligus berpeluang menjana pendapatan jika berminat.

Salam Sayang,

AyuAdyani,

tel/whatsapp/telegram: 0147375771

facebook: R.u Adyani Ab Rahman

page: ohmyvitamin.com

insatgram: ohmyvitamindotcom

COD: RAWANG,SELAYANG, GOMBAK & KAWASAN SEKITAR. POS SELURUH MALAYSIA TERMASUK SABAH & SARAWAK, BRUNEI DAN SINGAPORE.

Related posts

Leave a Comment

CommentLuv badge