Ibu hamil paling tak suka kalau kena minum air gula kan? Baunya pelik je. Macam mana nak habiskan ni. Kembang tekak dibuatnya. Nak tak nak, wajib juga minum. Air gula atau Modified Glucose Tolerance Test (MGTT) prosedur asas untuk saringan diabetes (GDM) atau kencing manis ibu hamil.

Ayu pernah sekali je, masa kandungan ke-2 sebab berat turun banyak sangat. hihihi.. Takdelayh ngeri pun, ok je ayu rasa sebab nurse letak perisa oren kikiki..

SIAPA YANG PERLU MINUM AIR GULA SEMASA HAMIL?

  1. Wanita yang tergolong dalam kategori obesiti (BMI LEBIH DARI 30)
  2. Wanita yang pernah hamil anak yang besar ketika dilahirkan (berat bayi KG ke atas ketika lahir)
  3. Wanita yang pernah hamil dan ada kencing manis
  4.  Wanita yang pernah mempunyai ibu bapa atau saudara terdekat (adik beradik) yang mengalami kencing manis
  5. Wanita yang berumur 25 tahun ke atas
  6. Mempunyai sejarah keguguran bayi atau bayi yang meninggal dlam kandungan.

7 TIPS MUDAH MINUM AIR GULA UNTUK IBU HAMIL

7 TIPS MUDAH MINUM AIR GULA UNTUK IBU HAMIL AGAR TIDAK TERMUNTAH

  1. JAGA PEMAKANAN
    • Sehari sebelum ke klinik, hadkan pengambilan makanan. Minum air kosong sebanyak mungkin. Kurangkan nasi dan lebihkan sayur-sayuran di dalam makanan
  2. BERPUASA
    • Seawal jam 10 malam, sehari sebelum ujian air gula, ibu perlu berpuasa walaupun tak diminta. Berpuasa dalam ertikata hanya tidak makan, tetapi boleh minum air kosong. Air manis dan bergula NO..NO..NO… hehe
  3. MINUM DENGAN CEPAT
    • Minum air gula dalam sela msa yang pantas. Minum 200ml air gula itu sekaligus dan bukan sedikit demi sedikit. Boleh juga kalau nak tutup hidung, tapi, pastikan cepat2 minum sampai habis
  4. KUMUR MULUT SELEPAS MINUM
    • Rasa gula yang manis boleh bautkan ibu loya dan mahu muntah. Kumur dengan air paip yang bersih sejurus selepas minum air gula. Secara tak langsung dapat membantu menghilangkan rasa manis yang tertinggal dalam mulut
  5. BEREHAT DI TEMPAT YANG SELESA
    • Jika mahu pitam atau muntah, bersandar di tempatyang selesa dan sesuai. Pastikan keadaan pulih dan kembali normal dua jam sebelum ujian darah kedua. Cari dan duduk di tempat yang tidak berbau. Boleh je duduk dalam kereta sendiri atau keluar dari klinik buat sementara waktu.
  6. JANGAN TERUS MAKAN MAKANAN BERAT
    • Selepas ujian darah kali kedua dilakukan, jangan terus makan makanan berat, sebaiknya minum air kosong danmakanan ringan sahaja seperti biskut atau roti. Bila dah stabil, barulah makan seperti biasa.
  7. MAKAN SUPLEMEN TAMBAHAN
    • Yang ini juga penting. makanan tambahan perlu bagi melengkapkan nutrisi ibu yang hamil agar sentiasa bertenaga. Ibu hamil yang kekurangan nutrisi boleh menyebabkan pelbagai komplikasi seperti hb rendah selain diabetes ini.

ibu hamil perlukan nutrisi lengkap

IBU-IBU ADA TIPS LAIN LAGI? JOM KONGSIKAN DI RUANGAN KOMEN YEA..

o.k sekian dulu perkongsian Ayu untuk kali ini. kalau nak suplemen untuk ibu hamil, jangan lupa yea hubungi Ayu.

Boleh juga hubungi Ayu terus jika mempunyai permasalah mahupun memerlukan konsultasi. InsyaAllah, Ayu cuba bantu sebaik mungkin.

JANGAN LUPA, ANDA BERHAK MENDAPAT KHIDMAT KONSULTASI DAN RUNDINGAN PERCUMA DARI SAYA.

Perkhidmatan meliputi perkara-perkara berikut:

  • Konsultasi masalah dan cadangan vitamin yang sesuai
  • cadangan pemakanan dan pengambilan vitamin yang betul
  • Tunjukcara bagaimana mendapatkan vitamin dengan harga ahli dengan mendaftar keahlian
  • Berpeluang mendapatkan keahlian percuma berserta bonus walaupun hanya untuk makan sendiri
  • sekaligus berpeluang menjana pendapatan jika berminat.

Salam Sayang,

AyuAdyani,

tel/whatsapp/telegram: 0147375771

facebook: R.u Adyani Ab Rahman

page: ohmyvitamin.com

insatgram: ohmyvitamindotcom

COD: RAWANG,SELAYANG, GOMBAK & KAWASAN SEKITAR. POS SELURUH MALAYSIA TERMASUK SABAH & SARAWAK, BRUNEI DAN SINGAPORE.