Orang kata, kalau makanan harian dah cukup lengkap semua vitamin, dah tak perlu suplemen dah. Orang sihat tak perlu suplemen. Orang sakit lagi la tak perlu. Makan je buahan dan sayuran semulajadi, cukuplah. Makan je makanan sunnah, sudahlah..Kenyataan ni mungkin boleh diterima dan bernas untuk 100 tahun lalu. Tapi sejak zaman perindustrian dan pertanian moden dibangunkan, kita kena fikir semula kenyataan ni. Jom kita tengok sikit.

MAKANAN TAMBAHAN ATAU SUPLEMEN PERLU BAGI SETIAP ORANG

7 SEBAB KENAPA KITA PERLUKAN SUPLEMEN WALAUPUN DAH MAKAN MAKANAN SEIMBANG

Menurut Dr. Bruce Daggy, suplemen bukan lagi pilihan, malah satu keperluan.

  1. Pendedahan terhadap pencemaran Alam sekitar.
    • Rasanyai, kita punya tahap pencemaran alam zaman kita ni, sama tak dengan zaman nenek moyang kita dulu? Rasanya, Udara yang kita hidu saban hari ni sama tak dengan udara yang nenek moyang kita hidu dulu. Kalau nenek moyang kita masih ada, boleh tanya kan? Sekarang ni kualiti udara tak sama dah. Dalam rumah pun nak kena pasang penapis udara.
  2. Badan kita memerluka dos yang tinggi bagi sesetengah nutrien.
    • yup, tak semua nutrien boleh dihasilakan oleh badan kita. Contohnya, vitamin C, badan kita tak dapat hasilkan vitamin C sendiri, sedangkan hakikatnya, vitamin C sangat diperlukan. Vitamin C perlu diambil dalam diet harian. Macam arnab best kan, boleh hasilkan vitamin C sendiri. Patutla arnab tu cute je sokmo.hihi. Begitu juga dengan beberapa jenis asid amino.
  3. Buah-buahan dan sayuran mungkin terjejas atau tercemar.
    • Sebenarnya, bukan mungkin lagi dah, tapi pasti. Dulu nak makan sayur petik je tepi rumah. Baja pun baja organik, tanpa racun serangga. Selamat, semulajadi.
    • buahan pula, kalau dapat petik yang ranum dari pokok dan terus makan, Alhamdulillah, puas la kan. Tapi kalau yang dibeli di kedai tu, biasanya diambil dan diperam. Aduh, buah tak cukup ranum, khasiatnya tak sama tau. Kalau buah import tu, lagi lah…. Berapa lama nak sampai negara kita. Anehnya, tak pula busuk yea..Agak-agakla, berapa banyak bahan pengawet diletakkan tu yer. Belum lagi kira bab racun perosak. huhuhuhu.
    • Kalau ayam pula, sumber protin la katakan, dah masak ikut cara yang betul tapi, ayam sekarang ni tak sama macam ayam dulu. Ayam dulu lambatnya nak besar. Ayam sekarang ni kejap je membesar hukhuk.
    • PERLUKAH SUPLEMEN WALAU SUDAH MAKAN SECARA SIHAT

       

  4. Mengamalkan gaya hidup tidak sihat.
    • Gaya hidup tak sihat ni bukan je dari aspek makan nasi kandar di kedai mamak jam satu atau dua pagi hehehe, tapi merangkumi juga tentang aspek fizikal dan sosial. Kita ni rakyat Malaysia, susah sangat nak bersukan dan keluarkan peluh kan? Nak naik tangga pun macam malas je hihi. Tak dinafikan, ramai je yang rajin.
    • Lagi satu gaya hidup tak sihat dari segi kawalan emosi dan persekitaran kerja. Sentiasa stress juga boleh sebabkan nutrisi hilang dari badan, terutamanya vitamin C. Bila stress, mulalah kita nak marah kan? Bila dah marah tu, macam-macam lah jadinya. huhuhuhu. Badan pon rasa tak best je,hukhuk
  5. Kebanyakan rakyat Malaysia makan mengikut selera rasa.
    • Yang ini memang tak leh nak elak dah. Sinonim sangat dah Malaysia ni dengan jolokan syurga makanan hihi. Sedap-sedap pula tu.  Piramid makanan pun dah kelaut hihi. Hidangan pembuka selera, hidangan utama, pencuci mulut tu, mana nak skip kan. Tak sah la kalau takde 3 jenis tu hihi. Belum kira waktu berbuka puasa lagi kan?
  6. Gangguan penyerapan nutrisi daripada makanan
    • Yang ini ade kaitan dengan amalan gaya hidup tak sihat tadi. Kadang-kadang, kita tak sedar. Kita rasa kita dah makan semua makanan ikut standard Recommended Dietary Allowance (RDA) tapi kita tak perasan, apa yang kita makan tu masih belum mencukupi.
    • Dulu, makan 10 biji oren boleh dapat 500mg vitamin C. Tapi menurut seorang doktor dalam forum bulan lepas, untuk dapatkan 500mg vitamin C zaman sekarang, kita perlu makan 50 biji oren! Betapa gambarannya cukup mengerikan. Ingat dah makan buah dah ok kan, tak yah dah nak ambil suplemen bagai. Tapi tengoklaaa sekarang ni huhuhu
  7. Kehilangan nutrien dalam makanan
    • Hehehe.. gelak dulu sebelum baca. Kadang-kadang kita pun terlepas pandang. Masak sayur sampai lunyai.Kalau tak, keras lah kan?
    • OK, katalah kita dah masak ikut piawai yang betul, tapi rasanya masih lagi nutrien tak cukup. Dulu tanah subur, baja organik, asli. Nutrient tanah pun cukup. sayuran tu kalau di tanam kita semulajadilah. sekarang ni, tanah pun tak subur, tak cukup nutrisi, siap tercemar lagi. Belum lagi kira bab GMO tu..huhuhuhu..

ESP SALAH SATU PROTIN SOYA NON GMO

Nah, jom fikirkan semula, jika kita rasa apa yang kita makan tu dah cukup untuk bekalkan nutrisi yang badan kita perlukan. Ingat pesan atok kat bawah ni tau hihi

SUPLEMEN, SATU KEWAJIPAN, BUKAN LAGI PILIHAN

 

Pemilihan suplemen juga penting tau, nanti next entry, saya cerita pula bab bagaimana memilih suplemen terbaik yea. yang pastinya, pilihan saya Shaklee sebab memang dah ada jamina terbukti selamat, semulajadi dan berkesa. Siap ada patent pending dan landmark study. So, saya sangat2  yakin untuk mengamalkannya.

o.k lah ini dulu perkongsian kali ini. InsyaAllah, jumpa lagi

 

Salam Sayang,

AyuAdyani,

tel/whatsapp/telegram: 0147375771

facebook: R.u Adyani Ab Rahman

page: ohmyvitamin.com

insatgram: ohmyvitamindotcom

COD: RAWANG,SELAYANG, GOMBAK & KAWASAN SEKITAR. POS SELURUH MALAYSIA TERMASUK SABAH & SARAWAK, BRUNEI DAN SINGAPORE.