ASSALAMUALAIKUM W.B.T & SALAM SEJAHTERA

Bagaimana sel kanser boleh berlaku. Persoalan yang sering kita nak tahu bila kita dengar cerita tentang kanser kan. Yang kita tahu, kalau kanser ni, doktor akan buat ujian terhadap tisu kita kan. Lepastu kalau di sahkan ada kanser, kena kemoterapi.Siapa pula yang berisiko mendapat kanser? Jom saya huraikan sedikit tentang sel kanser ni.

KANSER MULUT

Basically,.. Sebenarnya, sel kita ni akan mengalami pembahagian sel. Menghasilkan sel baru bagi menggantikan sel yang rosak atau tua. Kalau istilah kita ni, macam mati. sel akan mati,semua jenis sel. Sel ada banyak kan..sel darah, sel tulang, sel saraf, sel otot dan sebagainya. Jadi, bila sel-sel lama mati, badan kita akan hasilkan sel-sel baru melalui proses pembahagian sel. Amazing kan badan kita ni..

Sel yang mati, ada dua kategori.
1) mati secara semulajadi bila dah cukup usia atau bila dah rosak. ini dipanggil APOPTASIS. proses kematian sel secara semulajadi mengikut fitrah
2) sel mati sebelum waktu. uiii, sel pon boleh mati sebelum ajalnya tau. Sel yang mati akibat dibunuh oleh faktor luaran seperti toksik, bahan kimia, radikal bebas, radiasi, trauma dan kecederaan. Ini dipanggil sebagai NECROSIS.

Ringakasan ikut rajah di bawah ni senang nak faham kan?

bagaimana sel kanser berlaku

 

Lumrah juga, bila sesuatu itu berlaku dalam keadaan tidak mengikut fiitrah, maka ketidakseimbangan akan berlaku. Dalam erti kata lain, akan berlakulah macam-macam akibat yang kurang menyeronokkan. Sama juga sel.Bila sel mati secara semulajadi, Alhamdulillah. o.k.. tapi bila tak semulajadi, then,ia boleh menyebabkan inflamasi atau radang di kawasan sel yang mati.

Contohnya, kaki pesakit diabetes. nampak hitam. Itu maksudnya, sel epidermis pada kulit itu dah alami kematian secara tak normal.
contoh lagi? Sel pada jantung yang tak cukup oksigen. boleh sebabkan salur darah ke jantung tersumbat dan sel jantung boleh alami juga proses kematian sel secara abnormal (tidak normal). Tu yang sakit jantung jadi pembunuh no 1 sekarang ni..

Macam mana cara nak pulihkan sel yang mati secara abnormal ni?
o.k. Meh nak terangkan.. (teringat zaman belajar Genetik.. ) subjek favourite masa zaman degree dolu-dolu. pensyarahnya Puan Marina…Sekarang dah Doktor ke profesor agaknya yea.. rinduu)

o.k Bila sel Dna Rosak, ia boleh mengesan dan cuba baiki diri sendiri. Bila tak dapat baiki, ia automatik akan cuba untuk mati sendiri secara semulajadi. (apoptosis). Sel kita bijak tau.. yang jadi masalah, bila sel alami kerosakan Dna, tak boleh nak baiki.. tapi tak boleh nak declare as mati sendiri, ia akan buat onar. Ia akan membiak dan sel rosak yang membiak inilah yang akan jadi sel kanser.. Huhuhuhuhu..

Sel yang hidup perlukan oksigen dan tenaga. semua ni di kawal oleh mitokondria. Kalu takde tenaga. takde oksigen sel akan rosak lah. bila sel-sel rosak, maka rosak lah seluruhnya, sebab dari sel akan lahirnya tisu, organ, sistem dan organisma.

So, meh nak relate sikit dengan ilmu nutrisi naaa. Ade kaitan pula dengan sains tingkatan 2 ni..hihih..
Masa baca info sel ni, makin sayang pula dengan vivix ni. Aduiii betullah kata orang, ilmu ni, makin kita cari, makin rasa banyak yang tak tahu.. Bila kita kaitkan dengan kebesaran Yang Maha Agung, lagi kita akan rasa kerdilnya diri kita.

4 mekanisma utama peranan vivix

Vivix, tahu kan.. alaa.. yang kaya dengan polifenol dan resveratrol tu..
si vivix ni mempunyai 4 mekanismea utama pembaikan sel.

a) perlindungan sel/ pertahanan sel. menurut kajian klinikal, bahan utama dalam vivix membantutkan respon biologi tubuh kepada stress, meningkatkan pertahanan sel dan mengelakkan kerosakan penuaan

b) tenaga sel- ramuan vivix juga mampu meningkatkan kemampuan sel untuk menghasilkan tenaga.

c) pembaikan sel- Menurut kajian juga, ramuan yang terkandung dalam vivix, memelihara DNa dari serangan bahaya yang berlaku setriap hari, membaikpulih DNa rosak dan mengurangkan kemungkinan berlakunya mutasi gen

d) prestasi sel- Yangi ini terbukti, ramuan vivix:
i) mengawal genetik yang menyokong fungsi sihat sel dan mengawal proses metabolik
ii) Formasi protein rosak AGE, dan memepertingkat [restasi sel secara menyeluruh.

Apa yang ada dalam vivix tu? semestinya, polifenol dan resveratrol lah. Banyak kajian yang menunjukkkan bahawa polifenol dapat membantu merencatkan sel kanser tau.

4 ramuan utama dalam vivix shaklee

haa gitcheww lah ceritanya
Kesimpulannya, semua orang berpotensi untuk mendapat kanser.
Boleh amalkan vivix untuk kesihatan sel dan untuk pastikan sel-sel kita hidup dengan sihat dan mati dengan cara yangbetul. Dengan 4 mekanisma yang ada dalam vivix ni, InsyaAllah, badan kita memiliki sel yang sihat supaya badan kita berfungsi dengan baik dan bukannya berpenyakit.

moral of the story: ambillah vivix setiap hari bilamana kita sedang sihat. Apatah lagi bila dah sakit kan?

Nak vivix? boleh dapatkan di sini atau hubungi saya untuk penjimatan yang lebih.

dapatkan set kanser shaklee di sini

JANGAN LUPA, ANDA BERHAK MENDAPAT KHIDMAT KONSULTASI DAN RUNDINGAN PERCUMA DARI SAYA.

Perkhidmatan meliputi perkara-perkara berikut:

  • Konsultasi masalah dan cadangan vitamin yang sesuai
  • cadangan pemakanan dan pengambilan vitamin yang betul
  • Tunjukcara bagaimana mendapatkan vitamin dengan harga ahli dengan mendaftar keahlian
  • Berpeluang mendapatkan keahlian percuma berserta bonus walaupun hanya untuk makan sendiri
  • sekaligus berpeluang menjana pendapatan jika berminat.

Salam Sayang,

AyuAdyani,

tel/whatsapp/telegram: 0147375771

facebook: R.u Adyani Ab Rahman

page: ohmyvitamin.com

insatgram: ohmyvitamindotcom

COD: RAWANG,SELAYANG, GOMBAK & KAWASAN SEKITAR. POS SELURUH MALAYSIA TERMASUK SABAH & SARAWAK, BRUNEI DAN SINGAPORE.