RAWATAN ALTERNATIF SAKIT BATU KARANG. TIADA LAGI MASALAH KENCING SAKIT.

RAWATAN ALTERNATIF SAKIT BATU KARANG. TIADA LAGI MASALAH KENCING SAKIT.

Batu karang atau kalkuli boleh ditemui di mana saja pada buah pinggang, ureter atau pundi kencing. Di Malaysia batu karang biasa ditemui di bahagian atas saluran kencing ( buah pinggang dan ureter). Kekerapan batu karang ini adalah 10%-20% di Asia berbanding dengan 15%-18% di negara barat. (SUMBER). Kebanyakan batu karang yang kurang dari 4mm akan keluar dengan sendiri. Tetapi pesakit akan memerlukan intervensi/rawatan jika batu itu tidak keluar selepas tempoh pemerhatian dan berterusan menyebabkan kesakitan. Batu tersebut mungkin akan membesar atau menyebabkan komplikasi seperti halangan dan jangkitan. Kadangkala batu karang…

CORETAN SELAMAT HARI GURU 2017 – GURU PEMBINA NEGARA BANGSA

CORETAN SELAMAT HARI GURU 2017 – GURU PEMBINA NEGARA BANGSA

16 MEI.. Tarikh keramat buat insan bergelar guru. Hari dimana kita meraikan insan bergelar guru. Bukan kerana hanya setahun sekali, tetapi lebih kepada hari mengingati, menghargai dan menyantuni guru. Setiap hari adalah hari guru! Bagi Ayu sendiri. istilah seorang guru bukan hanya untuk guru yang mendidik dan mengajar di sekolah, tapi mencakupi segenap aspek kehidupan. Siapa sahaja yang hadir dalam hidup kita adalah guru yang mengajar kita erti hidup dari pelbagai sudut. Mak ayah, guru yang mengajar kita menjadi seorang anak. Anak, guru yang mengajar kita menjadi seorang ibu/ bapa…

9 JENIS MAKANAN YANG IBU MENYUSU PERLU HINDARI

9 JENIS MAKANAN YANG IBU MENYUSU PERLU HINDARI

Ibu menyusu perlu menjaga pemakanan seharian. Mana tidaknya, apa yang ibu makan juga akan menjadi sebahagian ‘santapan’ anak. Kerap kali kita mendengar bayi mengahdapi pelbagai masalah akibat faktor pemakanan si ibu. Tak kurang juga bayi yang allergi, sehingga naik ruam malah ada yang dampai sesak nafas akibat alahan tersebut. Jom kita ikuti 9 JENIS MAKANAN YANG IBU MENYUSU PERLU HINDARI. 9 JENIS MAKANAN YANG IBU MENYUSU PERLU HINDARI BUAH YANG MASAM Buah yang masam lazimnya mengandungi asid dimana ia boleh menyebabkan bayi berasa tidak selesa akibat kembung dan juga menyebabkan…

7 TIPS MUDAH MINUM AIR GULA UNTUK IBU HAMIL AGAR TIDAK TERMUNTAH

7 TIPS MUDAH MINUM AIR GULA UNTUK IBU HAMIL AGAR TIDAK TERMUNTAH

Ibu hamil paling tak suka kalau kena minum air gula kan? Baunya pelik je. Macam mana nak habiskan ni. Kembang tekak dibuatnya. Nak tak nak, wajib juga minum. Air gula atau Modified Glucose Tolerance Test (MGTT) prosedur asas untuk saringan diabetes (GDM) atau kencing manis ibu hamil. Ayu pernah sekali je, masa kandungan ke-2 sebab berat turun banyak sangat. hihihi.. Takdelayh ngeri pun, ok je ayu rasa sebab nurse letak perisa oren kikiki.. SIAPA YANG PERLU MINUM AIR GULA SEMASA HAMIL? Wanita yang tergolong dalam kategori obesiti (BMI LEBIH DARI 30) Wanita…

7 AMALAN TINGKATKAN KESIHATAN SEKSUAL LELAKI DAN WANITA

7 AMALAN TINGKATKAN KESIHATAN SEKSUAL LELAKI DAN WANITA

Perasaan dan kesihatan adalah dua perkara yang berkait rapat.Kesihatan badan dan seksual amat berkait rapat. Sama seperti wanita, lelaki juga perlu menjaga kesihatan seksual mereka. Jom ikuti 7 perkara mudah untuk menjaga kesihatan agar kesihatan seksual juga terjamin. ‘lelaki harus menjaga perasaan dan kesihatan kerana ia berkait rapat antara satu sama lain’ Pakar perubatan Akupuntur, Dr. Nik Fairuz Nik Omar. (mingguan wanita, bil 1718) 7 perkara mudah untuk menjaga kesihatan agar kesihatan seksual juga terjamin:  MAKAN MAKANAN SIHAT Ramai lelaki terkejut apabila mengetahui bahawa apa yang dimakan mempengaruhi prestasi seksual…

RAHSIA KULIT MUKA CERAH SEKATA TANPA PERLU RAWATAN LASER

RAHSIA KULIT MUKA CERAH SEKATA TANPA PERLU RAWATAN LASER

Rawatan Laser, cucuk vitamin C, botox, pembedahan plastik, antara kaedah yang digunakan oleh wanita kini untuk tampil lebih anggun, cantik, berseri dan macam-macam lah. Pendek kata, semuanya ingin di cuba demi untuk cantik. Duit dilaburkan tanpa kekangan asalkan kulit menjadi seperti yang di idamkan. Lumrah wanita, nak tampil cantik kan? Ramai juga antara wanita yang terpedaya tatkala mendambakan wajah yang cantik, kulit yang sekata. Lain yang diharapkan, lain yang jadinya. Kulit cantik yang diperoleh bersifat sementara. Bukan setakat itu, kulit menjadi semakin teruk, tidak bermaya dan berjeragat. iNILAH DILEMANYA. Nak…

TULANG KAKI RETAK DIHEMPAP BOLA BOLING ENCIK SUAMI… SAKIT, TAK BOLEH TIDUR MALAM, APA WANITA INI BUAT

TULANG KAKI RETAK DIHEMPAP BOLA BOLING ENCIK SUAMI… SAKIT, TAK BOLEH TIDUR MALAM, APA WANITA INI BUAT

Bayangkan bola boling yang berat tu jatuh atas kaki.. Apa rasa? Sepanjang enciuk suami berkecimpung dalam dunia boling ni, tak pernah pula Ayu dapat kemalangan sebegitu.Sebabnya bola boling suami tak disimpan dirumah. Kalau ada pun, bola spare yang jarang digunakan. Yang ini Ayu nak cerita tentang seorang kawan ni, ziela. Alhamdulillah la jugak, ziela ni ada adik yang bekerja sebagai doktor dan boleh sahkan tentang keadaa tulang ziela tu. Jom kita tengok apa yang Ziela lakukan dan amalkan selama seminggu dalam proses memulihkan tulang yang retak itu.   TULANG RETAK…

11 TIPS TANGANI STRESS DENGAN BIJAK TANPA PERLU MAKAN UBAT

11 TIPS TANGANI STRESS DENGAN BIJAK TANPA PERLU MAKAN UBAT

Stres ialah tindak balas fizikal, emosi dan mental kepada perubahan sekeliling. Stres merangkumi tekanan, beban, konflik, keletihan, ketegangan, panik, perasaan gemuruh, kebimbangan, kemurungan dan hilang daya yang biasa berlaku apabila berlakunya perubahan pada tubuh badan atau fikiran kita. Terdapat banyak faktor yang membawa kepada berlakunya stres. diri sendiri- mungkin kerana kecewa atau sedih, terhadap sesuatu yang tidak dapat di capai Keluarga- merangkumi masalah rumahtangga, kewangan, anak dan sebagainya Pekerjaan- tidak cemerlang dalam kerja, tidak naik pangkat, dibuang kerja, arahan bertukar atau berpindah, rakan sekerja dan sebagainya Komuniti- bertengkar dengan jiran…

SENARAI HARGA PRODUK SHAKLEE BERMULA 1 MEI 2017

SENARAI HARGA PRODUK SHAKLEE BERMULA 1 MEI 2017

Welcome MEI 2017! Hai..hai..hai… Harini Ayu nak update tentang harga produk Shaklee Malaysia yea. Semua penggemar Shaklee tahu, ada beberapa produk di selaraskan harga kan? Pelarasan harga ini bagi memastikan Produk Shaklee sentiasa competitive dalam pasaran market. Yelah, sejak berbelas tahun dulu tak pernah naik harganya. Kenaikan ini pula hanya melibatkan beberapa item sahaja. JOM KITA TENGOK LIST HARGA SHAKLEE BERMULA 1 MEI 2017 YEA.. So, secara rasminya, harga lama terbatal secara automatik..   APA PRODUK YANG TIDAK BERUBAH HARGA? Sebenarnya, bukan semua harga berubah. Terdapat 17 produk yang harganya…

CARA DOKTOR NADIA SEMBUHKAN LUKA PEMBEDAHAN BERSALIN DAN RADANG APPENDIKS DENGAN CEPAT

CARA DOKTOR NADIA SEMBUHKAN LUKA PEMBEDAHAN BERSALIN DAN RADANG APPENDIKS DENGAN CEPAT

Kali ini Ayu nak kongsi pengalaman Dr. nadia Abdul Kadir yang mengidap radang apendiks ketika hamil anak ke- 4. Mengisahkan bagaimana beliau dan suami, Dr. Shazly, yang merupakan seorang pakar bedah, mengatasi masalah luka akibat pembedahan bersalin dan sekaligus pembedahan apendiks. Jom ikuti kisah beliau: [RADANG APPENDIKS SEMBUH & BERTENAGA SEMASA BERPANTANG] . Hi, Assalamualaikum.. Saya Dr. Nadia Abdul Kadir, berumur 34 tahun dan memiliki 4 orang cahaya mata. Saya ingin berkongsi kisah saya menghidap radang appendiks semasa hamil. . Semasa mengandungkan Baby A’isya (anak ke 4) saya 7 bulan…