ASSALAMUALAIKUM W.B.T & SALAM SEJAHTERA

AMBOI, tajuk.. bikin sejuk je hati surihati mr. husband kan.. Berbunga-bunga hati sang isteri tu kalau abam-abam macho boleh buat sekurang-kurangnya 10 perkara ini, ketika isteri berpantang. Lebih-lebih lagi jika isteri berpantang sendiri di rumah, tanpa bantuan pembantu rumah, mak atau mak mentua kan. eeH, PERLU TAU, SUAMI BANTU ISTERI SAAT-SAAT KRITIKAL BEGINI. Elak meroyan tau..

10 PERKARA SUAMI BOLEH LAKUKAN KETIKA ISTERI BERPANTANG

Ok, jom tengok apa 10 senarai top yang suami boleh bantu si isteri buat ketika berpantang. Bukan sebab nak tunjuk kata kita takut isteri, tapi nak kasi tau, kita boleh jadi suami terbaik buat isteri yang kita cinta tuh.

10 PERKARA YANG SUAMI BOLEH LAKUKAN KETIKA ISTERI BERPANTANG BERSALIN

  1.  Bangun Awal pagi.
    • Biasanya, si suami akan bangun awal pagi dan solat subuh di masjid kan? Apa kata, sewaktu isteri berpantang tu, boleh bangun lebih awal untuk persiapkan diri, anak-anak selain baby dan selesaikan kerja rumah yang boleh di bantu. Contohnya, tolong isteri sidai kain, basuh baju dan kemas rumah sebelum ke tempat kerja. Hurm.. mesti si isteri senyum sampai telinga kan.
    • Boleh juga, sediakan air mandian si isteri. Biasanya, mandian ini menggunakan air rebusan beberapa jenis daun dan herba. Daun-daun tu boleh di beli yang dah siap bungkus. Hanya perlu direbus dan tuang kedalam air mandian. Kalau di kampung, boleh je cari di sekeliling rumah kan. Kalau susah sangat, air suam biasa pun boleh.
  2. Sediakan sarapan / makanan.
    • Isteri yang berpantang akan cepat merasa lapar. dek kerana si anak menyusu. Bangun pagi, apa kata bancuhkan si isteri milo panas dan sekeping roti bakar atau biskut kering. (saya suka cap ping pong hehe)Mudah je kan. cukuplah untuk alas perut si isteri tu. Sambil-sambil kita pun sarapan sama, eratkan hubungan gitew..
    • Bagi yang berpantang sendiri, si suami juga bolehlah masakkan sekali makanan si isteri sebelum keluar bekerja. Sayur bening lada hitam bayam, ikan bakar tuh, kegemaran saya masa berpantang. nikmat rasanya. bab menu ni, boleh bincang dengan isteri, nak makan ape. Jangan pula makan makanan bersifat sejuk dan gatal pula yea. (resepi berpantang menu ikan)
  3. Urus bayi.
    • Biasanya, si isteri akan uruskan sendiri bayi baru. seperti mandikan, tukar lampin dan sebagainya. Cuma, suami boleh juga belajar mandikan bayi atau sekurang-kurangnya, sediakan air mandian bayi. Biasanya, saya akan mandikan bayi di tempat bayi, bukan membawa bayi ke bilik air, kerana bimbang licin, terjatuh dan sebgainya. Bayi mandi air suam tau, elak hypothermia.
  4. Urus anak-anak lain.
    • Jika bayi baru lahir ini adalah anak ke dua atau ke tiga, suami juga boleh bantu si isteri menguruskan anak-anak lain. Beri masa si isteri untuk berehat bersama bayi batu, memandangkan keduanya perlu mengambil masa untuk pulihkan tenaga selepas bersalin. Boleh bantu beri anak makan, siapkan mandi dan pakaian serta keperluan lain. Mungkin isteri juga boleh berikan pandangan dalam hal ini.
  5. Sediakan keperluan asas isteri.
    • Hurm.. nak sediakan apa yea…. alah, bukan apa, cuma pastikan, berhampiran tempat isteri tu, ada barang-barang keperluan asa. tong sampah kecil, tuala, air masak, tin biskut kering(saya suka ni), majalah, bakul baby, bakul kain kotor, tuala wanita dan apa-apa yang isteri perlukan. Bukan apa, bila sedia, senang isteri nak capai,tanpa perlu pergerakan yang banyak. Lebih-lebih lagi jika si isteri bersalin secara pembedahan kan.
  6. Sentiasa ‘ada’ untuk isteri
    • Ini bukan bermaksud tak perlu ergi kerja, kena meelkat 24 jam di rumah yea. Ini maksudnya, si suami perlu jyga meluangkan masa untuk mendengar keluhan, atau cerita si isteri. Almaklumlah, dalam keadaan badan tak sihat,luka belum baik, isteri akan cepat beremosi tau. Jadi, sesambil dengar cerita isteri tu, bolehlah picit2 kaki,bahu. TAK PERLU JADI TUKANGURUT PROFESIONAL PUN, just show your concern okeh.
  7. Jaga kebersihan persekitaran
    • Ini sangat penting. Bukan sahaja untuk isteri, tapi persekitaran yang bersih dan selamat juga perlu untuk bayi. Bayi mempunyai sitem imun yang lemah,jadi persekitaran yang bersih boleh mengurangkan risiko jangkitan penyakit pada bayi. Selain itu, ia juga merangsang minda dan emosi isyeri ke arah yang lebih sihat.
  8. Jangan tunjuk keresahan pada isteri
    • Haa, ini penting. Sesekali, abam kena tunjuk macho tau. Jika ada masalah di luar atau di tempat kerja, janganlah tunjuk atau luahkan pada isteri waktu ini. Cuba cari alternatif lain atau berbincang dengan isteri secara baik. Bimbang emosi isteri akan jadi lebih tidak stabil. Suami lebih mengenali isteri sendiri kan, jika dengan meluah boleh mendatangkan kebaikan dan tidak mengundang resah isteri, kenapa tidak.
  9. Ikhlaskan diri
    • Alhamdulillah. Tahniah jika suami telah menagmbil langkah proaktif dan memberikan yang terbaik buat isteri ketika isteri berpantang. Ikhlaskan diri dan anggap ini adalah amanah yang perlu di pikul, bukan kerana takutkan isteri. InsyaALLAH, hubungan akan lebih harmoni, keluarga akan lebih bahagia dan diberkati. Ganjaran syurga, InsyaALLAH, menanti.
  10. Sediakan atau panaskan tungku.
    • Yang ini, jangan risau, boleh belajar cara nak panaskan tungku ni. Boleh tanya bidan atau mak atau encik google kan ade. hihi.. Kalau nak senang, biasanya, panggil tukang urut atau bidan. Yang ini boleh berbincang dengan si isteri, bidan mana yang beliau selesa. Biasanya si isteri dah buat survey sebelum bersalin. Opps, jangan lupa, si suami juga perlu belikan si isteri set bersain terbaik untuk bantu cepatkan proses penyembuhan luka dan meriahkan susu tau.

O. K dah cukup 10. Percayalah, jhika 10 ini si suami boleh lakukan, InsyaALLAH, segalanya akan berlangsung dengan baik.Ada lagi tak? atau ada sesiapa nak tambah? Atau ada tak suami yang berpengalaman menjaga isteri dalam pantang dan nak kongsi cerita di sini? Boleh share di ruangan komen yea.

Salam sayang,

AyuAdyani

UmiAnakTiga